Spółka CPK zapowiada analizowanie możliwości wykorzystania mechanizmów wykluczających wykonawców z państw trzecich jakie dał wyrok TSUE z końca roku 2024. Firma podkreśla jednak, że najważniejsze jest dla niej kryterium efektywności, co wymaga zachęcania do udziału w postępowaniach szerokiego grona przedsiębiorstw.
Spółka podkreśla, że zapoznała się z orzeczeniem TSUE w sprawie C-652/22 otwierające zamawiającym drogę do ograniczenia udziału w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego wykonawców pochodzących z państw trzecich, z którymi UE nie ma podpisanych umów handlowych i które nie zawsze podlegają tym samym standardom co wykonawcy unijni, ale nie zajmuje jednoznacznego stanowiska w zakresie wykorzystywania możliwości jakie daje to orzeczenie.
CPK ostrożnie: Będziemy analizować
– CPK kieruje się w prowadzonych przez siebie postępowaniach kryterium efektywności, które oznacza, że do każdego z postępowań podchodzimy w sposób umożliwiający jak najsprawniejsze przeprowadzenie procedury oraz uzyskanie jak najkorzystniejszych ofert, co wymaga zachęcenia do udziału w postępowaniach szerokiego grona wykonawców – zaznacza na wstępie biuro prasowe CPK.
– Bezwzględnym wymogiem prowadzonych przez CPK postępowań jest ich zgodność z obowiązującym przepisami w zakresie zamówień publicznych, dlatego CPK analizuje obecnie skutki prawne tego wyroku i ich wpływ na praktykę udzielania zamówień publicznych. Śledzimy m.in. orzecznictwo KIO i wytyczne publikowane w tym zakresie przez UZP, który w komunikacie z dnia 8 listopada 2024 r. podkreślił, że jest to dopiero pierwsza z publikowanych w tej sprawie informacji Urzędu i nie zamyka ona tematu – informuje spółka.
Jako pierwsza na zastosowanie nowych mechanizmów w postępowaniu na budowę linii Rail Baltica zdecydowały się PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK). Ta decyzja spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem sektora budowlanego. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) nie zdecydowała się jednak na wdrożenie podobnych rozwiązań.
– Ewentualne zastosowanie w planowanych przez CPK postępowaniach mechanizmów wynikających z orzeczenia TSUE w sprawie C-652/22 będzie podlegało każdorazowo tego rodzaju analizie uwzględniającej całokształt okoliczności wpływających na kształt przyszłego postępowania – zaznacza CPK.
Wyrok TSUE: O co chodzi?
Możliwość
wykluczania wykonawców, którzy mają siedzibę poza UE, Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG) oraz podmioty z państw, które nie są objęte porozumieniem o zamówieniach rządowych w ramach WTO pojawiła się po wyroku TSUE z końca 2024 r.
Za wprowadzeniem rozwiązań mających chronić krajowy i europejski rynek budowlany przedsiębiorcy opowiadają się od lat. Argumentują przy tym, że firmy spoza Unii Europejskiej, niemające potencjału w Polsce, a często korzystające ze wsparcia swoich rządów, stanowią nierówną konkurencję.
Obecnie trwają prace nad projektem ustawy o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych. Choć pierwotnie przygotowane przepisy miały jedynie uprościć postępowania przetargowe, niedawno Ministerstwo Infrastruktury zaproponowało dodanie do tej regulacji
zapisów, które dostosowywałyby polskie przepisy do orzeczenia TSUE.